Mellemledere presses i stigende grad, lyder det fra erhvervspsykolog. Mellemlederen risikerer oftere at blive udsat for kritik fra både medarbejdere og lederens overordnede. To ledende sygeplejerske oplever også udviklingen, at medarbejdere synes, de kan tillade sig mere og mere overfor deres leder.
En væsentlig grund til at man i disse år har problemer med at få besat lederstillinger i sundhedssektoren er, at medarbejderne, som står for tur til at søge lederstillingerne, med egne øjne ser hvor udfordrende, det er blevet at være leder.
Det mener erhvervspsykolog i HumanAct, Asger Neumann, der har årelang erfaring som konsulent og supervisor for ledende sygeplejersker.
”Der er sket et skred, som gør, at nogle mellemledere i dag står for skud i en grad, så de bliver overdrevent serviceorienterede og bange for at stille krav. De frygter simpelthen medarbejdernes dom eller klager.
De bliver hele tiden målt i APV´er og tilfredshedsundersøgelser, og de risikerer at blive udsat for hård kritik af deres underordnede såvel som af deres overordnede.
’Det skal jeg ikke nyde noget af’, tænker den erfarne sygeplejerske, som er nået dertil i karrieren, hvor det ville være naturligt at søge den første lederstilling,” siger Asger Neumann.
Tidens førende ledelseskoncept ’psykologisk tryghed’ – der handler om medarbejdernes oplevelse af at kunne udtrykke frit, hvad der ligger dem på sinde uden frygt for konsekvenserne – kan, hvis det går over gevind, føre til psykologisk utryghed for lederne, vurderer Asger Neumann.