Kategorier
Forside Ledelse og karriere

Sådan genskabte de godt arbejdsmiljø

Efter påbud fra Arbejdstilsynet og afsløringer i medierne om ubesvarede 112-opkald fik chefsygeplejerske Rikke B. Ø Petersen opgaven at rydde op i Akutberedskabet Region Hovedstadens arbejdsmiljø.

Det førte til en gigantisk proces med fokus på konfliktnedtrapning, low arousal, forråelse og følelsesmæssig belastning og strukturerede pauser.

Magasinet Forkant får historien om at genskabe et godt arbejdsmiljø.

Det første, Rikke B. Ø Petersen gjorde som ny afdelingschef i Akutberedskabet Region Hovedstaden var at fjerne de store wallboards over hovederne på sygeplejerskerne og paramedicinerne, der tog imod 1-1-2-opkald på telefonen.

”De havde de her wallboards hængene ligesom i et callcenter, så de kunne se, hvordan de performede, og hvor mange der var i kø, og hvem der havde den længste eller korteste samtale,” fortæller chefsygeplejersken og forklarer, at data og tal kan være fine nok, hvis man skal justere på en indsats.

”Men det er jo ikke noget, man behøver at flage for medarbejderne. Det er jo bare en stressfaktor, så de føler sig endnu mere pressede på at skulle performe. Man kan bruge tal og data i kulissen, og så kan man justere lige så stille i samarbejde med medarbejderne.”

Læs hele artiklen her!