Du er nyudnævnt leder, du har fået et større ansvar, end du havde før, og du er usikker på opgaven, men du vil så gerne lykkes. Nu kunne du jo bare vælge at kaste dig ud i at gøre noget for at vise handlingskraft – og så håbe på, at du gør det rigtige.
Men lad være med det, råder Lars Bo Hansen, der er partner i Implement. Han er en af landets førende ledelsesrådgivere og forfatter til bogen ’De første 100 dage’ til ledere i nyt job, som er baseret på interviews med topledere.
”Utålmodighed er en klassisk faldgrube for nye ledere. Det går galt for alt for mange, fordi de ikke har en plan og er for handlekraftige på kort sigt,” siger Lars Bo Hansen til ledelsesmagasinet FORKANT.
”Det har vist sig, at rigtig, rigtig mange ledere, der starter i et nyt job, fejler. Det er op mod en tredjedel. En af årsagerne er, at de kommer dårligt i gang på en måde, så de aldrig rigtig lykkes i opgaven. Det kan også skyldes dårlige ansættelsesprocesser, men transitionsperioden og måden, du kommer i gang på, anses for at være en meget stor forklaringsfaktor. Og det er jo rædselsfuldt for personen selv og for organisationen at få en ny person ind, som man investerer tid, kræfter og kærlighed i, og så efter et halvt år eller halvandet forsvinder de igen.”
Derfor anbefaler Lars Bo Hansen ledere på alle niveauer at sætte sig tungt i stolen og lægge en plan for de første 100 dage som ny leder.
Læs de fem gode råd til at planlægge de første 100 dage som ny leder – her!